Tuesday, January 6, 2009

1694

Vandaag heb ik nog enkele berichten gelezen die mijn ideeën bevestigen. In december is de werkloosheid in Vlaanderen met 4% gestegen. Men spreekt van spectaculaire cijfers. En in deze cijfers worden de technisch werklozen nog niet opgenomen. Ik heb het al gezegd: de werkloosheid zal de huizenmarkt doen crashen. Nu de werkloosheid sinds november en december van vorig jaar danig is verslechterd, wordt dit de fatale nekslag voor een markt die compleet over de top is. Ik verwacht dat huizenprijzen in België tegen eind dit jaar gemakkelijk gemiddeld met 10 à 15% kunnen dalen. In de VS en in Groot-Brittannië daalden huizenprijzen vorig jaar gemiddeld met 18 à 20%. Laat ons hopen voor hen die een nieuwe lening moeten afbetalen, dat het net iets minder is. Maar de werkloosheid zal de komende maanden nog toenemen. Strak en hevig. De huizenprijzen zullen nog meer dalen in 2010. Het is wachten op de trap in de kont van de hyperinflatie. Enkel dat kan huizenprijzen nog redden.

De markt in appartementen ligt nu al op zijn dak. Sommigen zeggen dat appartementen aan de kust al daalden met 20 à 25% in de laatste maanden van vorig jaar. We gaan naar een markt zonder bieders. Zonder bieders! Iedereen die moet verkopen zal panikeren! Dit zal resulteren in dumpingprijzen. Waarom zijn er geen bieders. Ten eerste neemt de werkloosheid in West-Vlaanderen het snelst van allemaal toe. En ten tweede, volgens mij belangrijkste factor, zijn de grootste afnemers van appartementen aan de Vlaamse kust de nek omgedaan. De grootste afnemers van appartementen aan de kust dat zijn de gepensioneerden. Gepensioneerden waarvan hun pensioen de laatste jaren lang niet de inflatie volgde, gepensioneerden die en masse in goede huisvader-aandelen zoals Fortis en Dexia waren belegd, gepensioneerden die hun pensioenfondsen zagen kelderen het afgelopen jaar. Gepensioneerden zijn de jos, ze zijn de klos.

Ik moet lachen als ik men op een familiefeest spreekt over ‘de crisis’. Het gaat nu wel weer verbeteren, zegt een nicht. “Het kan toch niet erger”. Ik reageer niet meer op zo’n opmerkingen. Ik denk er in mijzelf het mijne van. Wel wat denk ik? Dat het complete zever is dat mensen denken dat we het ergste gehad hebben omdat het een paar maanden minder gaat. Wij zijn als de godverdomde Y-generatie rotverwend. Het is van eind de jaren zeventig, begin jaren tachtig geleden dat het nog eens crisis was. Dat duurde toen wel eventjes. Men denkt dat het in het slechtste geval zo erg zal worden. Zever. Het zal tien keer erger worden.

We zijn begonnen aan een nieuwe Depressie. Ik heb het gezegd op deze blog de week nadat Fannie Mae en Freddie Mac failliet gingen. Dat was het startsein. Een paar dagen nadat het artikel op deze blog werd gepubliceerd ging de bank Lehman Brothers overkop. Dat wordt nu door elke econoom als hét cruciale punt gezien, die alles deed escaleren. Ze hadden het niet zien aankomen. Ik heb in dezelfde tekst waarin ik schreef dat de Depressie nu definitief begonnen was, ook gezegd dat Lehman onder het kapblok lag. Ik zei dat aandelenkoers nog wel eens met 90% kon dalen. Ik was fout. De aandelenkoers daalde nog eens met 100%.

We zitten in een Depressie en we zullen het geweten hebben. Als je decennia lang economische groei gehad hebt, niets van crisis, en alle welvaart uit de toekomst hebt opgeconsumeerd via de schuld, dan moet je weten dat de economie op een bepaald moment breekt. Er is roofbouw gedaan en het lichaam is kapot. Rot. Dit gaat meer dan maanden duren. Dit gaat jaren duren. Jaaaaren!!

Donderdag komt de Britse centrale bank bijeen om de nieuwe beleidsrente te bepalen. De rente staat in Engeland nu op 2%. De meeste waarnemers verwachten dat men de rente zal verlagen. Ik ook. Dat is allemaal niet speciaal. Zou je denken. Misschien is 2% of minder ook niet speciaal. Wat wel speciaal is, is het volgende. De Britse centrale bank is één van de oudste centrale banken ter wereld, opgericht in 1694. Ik denk dat enkel de Zweedse centrale bank misschien ouder is, de Riksbank. Ben niet zeker maar is niet belangrijk nu. Wat is wel belangrijk. Sinds 1694 is de rente door de Britse centrale bank nooit, en ik herhaal: nooit, op minder dan 2% gebracht. Gedurende 315 jaar was de rente in het Britse rijk nooit lager dan 2%. Niet in oorlog, niet in depressie. Niet tijdens de veldslag met Napoleon, niet tijdens de Pruisische oorlogen, niet tijdens de oorlogen met Rusland, de hongersnoden in de negentiende eeuw, WOI, de Grote Depressie van de jaren Dertig, zelfs niet tijdens WO II.

NOOIT!

En nu, nu zullen ze het doen. Ze zullen het doen. En iedereen vind het normaal.

Men denkt dat alles binnen een paar maanden opnieuw normaal zal zijn, dat het niet kan blijven duren. Mensen hebben geen geduld meer. Dé schuld van de gsm?

Men denkt dat er geen gevolgen zullen zijn. Maar geloof me, er zijn gevolgen. Er zijn altijd gevolgen!

Wanneer je iets doet wat nog nooit gedaan is, zoals men nu zal doen, zal je iets creëren wat nog nooit gezien is.

Het wordt wereldwijde hyperinflatie.

Ik heb er een nieuw woord voor uitgevonden: Metaflatie.

Inflatie op een ongeziene schaal, nooit gezien in de wereldgeschiedenis.

1 comment:

Anonymous said...

Word brother, the way is east!

T.