Sunday, May 17, 2009

KBC rijmt op... (deel twee).

Topman André Bergen toonde zich ondanks de slechte resultaten optimistisch over dit jaar. `De financiële positie van de groep is solide`, zo verklaarde hij. Voorts noemde de topman de start van 2009 `hoopgevend`. (13 februari 2009)

Hoe kon het allemaal gebeuren? Het ging toch zo goed? Iedereen had zoveel vertrouwen in de bankaandelen de laatste weken. Het kon niet op. Iedereen denkt dat de economie het ergste heeft gezien. Het kan toch niet meer slechter? ... Het loopt vol van de idioten en ze zouden beter hun bek houden.

Op 16 juli 2008 verscheen het volgende op de website van De Tijd. Ik heb het bewaard omdat ik geloofde dat ik het later kon gebruiken om de waanzin, de dwaasheid en de onzin ervan aan te tonen. Later is nu al aangebroken. De analist, hoog aangescheven in de economische wereld – wat veel zegt over deze wereld- beweerde dat bankaandelen konden verdubbelen op drie jaar tijd en hij zei dit op 16 juli 2008. Hij was er "zo goed als zeker" van. Dat betekent dat ze vanaf de huidige niveaus kunnen vertienvoudigen. Kopen, zou ik zeggen. Of voel mijn cynisme.

'Bankaandelen kunnen op drie jaar zeker verdubbelen'
Patrick Casselman, de fondsbeheerder Belgische aandelen van KBC Asset Management is er 'zo goed als zeker' van dat wie vandaag bankaandelen koopt, op een termijn van drie à vijf jaar een 'schitterende zaak' doet aan 'dividenden en koersstijgingen'. Casselman: 'de koersen van de banken kunnen op drie jaar zeker verdubbelen.'
(tijd) - Casselman vindt de vlucht uit de financiële sector overdreven. 'Sommige banken zoals Dexia zijn volledig in de greep van de short sellers, de hefboomfondsen die speculeren op een daling van het aandeel.'
De fondsbeheerder vindt dat de shortshellers het tegenwoordig heel makkelijk krijgen. 'Ze kiezen er een prooi uit, verspreiden er geruchten over en de markt duwt het aandeel meteen lager. Zo was er dinsdag het gerucht over een nieuwe kapitaalverhoging van zes miljard bij Fortis, en woensdag implodeerde KBC even op het gerucht dat ze Fortis zou overnemen. De hefboomfondsen maken misbruik van het huidige, negatieve beurssentiment om die onwaarheden te verspreiden.'


Zo goed als alles wat je gehoort hebt, nu hoort, en straks zal horen van politici en bankenmanagers, moet je niet geloven. Ik heb het al gezegd. Geloof hun “goed nieuws show” niet. Als je het doet, zal je bankroet gaan. 99% van de mensen zal het komende decennium bankroet gaan. Ook zij die niet in aandelen hebben belegd.

Het verhaal dat de politici ophangen gaat al volgt en het valt het best te illustreren met een quote van Herman Van Rompuy: “dit is enkel een vertrouwenscrisis.” Om ons te doen geloven dat er geen echte problemen zijn en dat wanneer we meer vertrouwen zouden hebben de problemen vanzelf zouden weggaan. Het zijn IDIOTEN!! Gevaarlijke idioten. Hoelang gaan we dit nog tolereren? Deze samenleving is véél te tolerant. De mensen aan de top moeten levenslang in de gevangenis. Het is zo simpel en het is de enige vorm van rechtvaardigheid. Eigenlijk vind ik dat die mensen niets minder dan de doodstraf verdienen. Ze moeten de keel overgesneden worden. Ik heb natuurlijk gelijk, maar ik probeer me te kalmeren en hou het subtiel bij een gevangenisstraf. Mensen die zeggen dat een gevangenisstraf overdreven is, weten niet wat er aan de hand is. Zij geloven de leugens, het bedrog, de hubris! De tijd zal samen met de waarheid de leugens inhalen. Uiteindelijk zullen de opstanden toenemen. Bloed zal stromen in de goten wanneer meer en meer mensen de leugens ontmaskeren. Misschien kunnen de schuldigen van de financiële crisis (en het zijn er een pak!) alvast proberen te vluchten zoals dat miljoen aantal onschuldige Pakistanen in de SWAT-vallei?

André Bergen, CEO van KBCDO, herstelde deze week van een medische operatie. André Bergen heeft de laatste maanden en jaren ofwel massaal gelogen over de toestand van zijn bedrijf , ofwel is hij gewoon ongelooflijk dom en wist hij van niets. Het is ook mogelijk dat mijnheer Bergen zowel een leugenaar als een idioot is. Beide opties dus. Het meest waarschijnlijke volgens mij.

KBC herstelt van een derde reddingsoperatie van de overheid, althans dat wordt zo gemeld door de bank en die overheden.

KBC zal nooit meer het oude KBC worden. KBC is dood.

De nieuwste problemen bij KBC kwamen als een gigantische schok voor de media, de overheid, aandeelhouders en depositohouders. Dat is logisch. En naar mijn mening hilarisch. Het zal ze leren, de idioten.

KBC is zonder hulp van de overheid dood. Compleet BANKROET. Miljarden aan verliezen op derivaten die nooit te herstellen zullen zijn omdat die markt in derivaten dood is. Maar dat wil niemand erkennen. Vele aandeelhouders geloofden, en geloven vaak nog steeds, dat de afschrijvingen die KBC moest doen overdreven waren en in de toekomst nog herstelbaar waren of winsten konden behalen. Het was geen naïef optimisme dat die mensen dreef maar eerder onwetendheid of waanzin. KBC moet voor de derde keer verliezen boeken op CDO’s en ABS’en (deze termen vallen in het financiële jargon allen onder de noemer van derivaten) en de markt in CDO’s en ABS’en is dus zo dood als een pier. KBC is geruïneerd en kan enkel nog voortbestaan als de overheid er miljarden blijft inpompen zodat KBC de verliezen kan betalen.
Kijk naar de grafiek. De markt in ABS'en, rommelproducten die de bank kocht en verkocht, is dood. Wie dit niet ziet is blind. KBC heeft voor 6 miljard aan ABS'en denk ik. Toppie!

Vele aandeelhouders en andere belanghebbenden dachten dat het allemaal nog goed kon komen. Een struisvogelpolitiek. Maar zij wisten niet wat ik weet: namelijk dat dit een Economische Depressie is. Deze situatie zal jaren blijven aanhouden en vele bedrijven en personen in het faillissement duwen. Het grootste probleem van de crisis is dat 99% van de mensen de problemen grofweg ontkent en onderschat. Men wil het niet geloven! En dus, wie niet horen wil, zal voelen.

KBC is erger dan stront. Dus het zal niet bij een derde reddingsoperatie blijven. Er komen er nog en de derde reddingsoperatie moet nog helemaal uitgevoerd worden waardoor de aandelenwaarde van KBC zal verwateren naarmate de overheid meer aandelen zal vragen voor de steun.

Het volgende probleem. KBC heeft de voorbije jaren leningen gegeven aan Oost-Europeanen dat het niet mooi meer was. Ik ken niet precies de cijfers van KBC maar ik weet dat Belgische banken voor 110 miljard euro aan risicovolle leningen hebben uitstaan in Oost-Europa. Ik ben in Oost-Europa geweest en ik zeg u: ruwweg gaat alles er bankroet gaan. Kort door bocht, zal KBC misschien iets van 30 miljard van dit totaal van 110 miljard op de balans hebben. Reken maar dat ze verliezen mogen pakken op één derde van dit getal en ze dus in de toekomst nog eens 10 miljard mogen vragen aan de overheid. Dit is zeer ruw en onjuist geschat, maar zeker veel dichter bij de waarheid dan ze in kranten wordt verteld. Ik ben voorlopig te lui om de exacte cijfers op te zoeken, maar dit is iets om mee rekening te houden.
Eigenlijk doen de cijfers er niet toe. Het draait allemaal om het systeem van werken bij KBC en bij andere banken. Het ganse wereldwijde systeem dat nu aan het instorten is. Ze zijn bankroet en gaan nog meer bankroet. De overheid springt bij. En dan zijn er de leugens, de eeuwigdurende leugens, het bedrog, de schande. Allemaal zonder schaamte. De arrogantie.

Ik heb geen medelijden met mensen die KBC aandelen kochten. Ik heb al helemaal geen medelijden met wie er nog zal kopen. Ik heb bijna nog minder medelijden met mensen die er hun spaargeld hebben. En ik heb het niet enkel over KBC, verre van. Ik doel op alles. “Ze hebben het niet meer want het is er weggefraudeerd”, zeg ik. Wil je geld verliezen? Pomp het in KBC of in een andere bank. De overheid zal massaal geld verliezen door te banken te redden en zal hierdoor zelf bankroet gaan. Dit terwijl de regeringsleiders ons willen doen geloven dat ze geld gaan verdienen aan de reddingsoperatie. Leugens en bedrog, zeg ik. De Boerenbond wil geld in KBC pompen. Dat ze maar doen. Als de Boerenbond geld wil verliezen in een handomdraai, moeten ze het doen. De massa zal het nooit leren. Pure idioten.

Ik kom er bij momenten slecht van. Kotsmisselijk. En razend. Maar wanneer de problemen toeslaan, voel ik de rechtvaardigheid. Hilariteit. Het zal ze leren. Maar zullen ze het wel leren? Sommigen wel. Velen niet. Je moet een beetje optimistisch zijn.

Naarmate de overheid meer en meer van de garanties zal moeten waarmaken, de miljardengarantie die vorige week werden gegeven aan KBC, zal het aandeel van KBC nog meer “Evil Knievel jumps” maken. Op hun bek dus. En steeds zullen er idioten zijn die zeggen dat het ergste voorbij is. Ze zullen het 50 keer gezegd hebben vooraleer het ergste werkelijk voorbij is, en die personen zullen dan zelf bankroet zijn.

Er is één vleugje optimisme aan dit alles: GOUD GAAT NOOIT BANKROET. NOOIT!

Als je het niet gelooft, vraag het aan mijn vrienden Alexander De Grote, Julius Caesar, Napoleon, John F Kennedy, Thomas Jefferson, Voltaire, Charles De Gaulle, en vele anderen, bij momenten idioten, bij momenten geniaal. Soms durfden ze ook de waarheid vertellen. Weinigen durven nog de waarheid vertellen vandaag de dag. Velen weten de waarheid gelukkig ook niet. Dat zal echter niet lang meer duren. Het wordt onzacht wakker worden. Uit de coma.

No comments: