Thursday, November 13, 2008

Change has come to America

Beleggen in pensioenfondsen zijn zeer populair, ook in België.

Ik heb er nog geen frank in gestoken en ik ga zeggen waarom. Het is een goed idee. Sparen voor later. Maar het probleem is dat mensen geen rekening houden met niet-linaire gebeurtenissen en de exponentiële factor van inflatie.

Ik belegde tot nu toe niet in pensioenfondsen. Ook al krijg je een fiscaal voordeel van 30 à 40 procent. Ik denk dat tegen de tijd dat ik 60 of 65 ben, en mijn pensioensparen kan gebruiken, de gespaarde tegoeden zo goed als waardeloos zullen zijn.

Ik hield de laatste jaren rekening met twee zaken.

De tegoeden van pensioensparen zullen weggeveegd worden door hoge inflatie.
De tegoeden van pensioensparen kunnen geconfisqueerd worden door de overheid in tijden van crisis.

Ik dacht altijd dat confisquatie van de overheid voor een revolutie, voor sociale onrust zou zorgen en dat de overheid daarom de pensioenen via de indirecte weg van hoge inflatie zou 'stelen'.

Misschien was ik te naïef.

In het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden hebben de Democraten, de partij van Obama, wetsvoorstellen ingediend om de pensioenspaarfondsen van de Amerikaanse burgers te confisqueren.

Confisqueren is een ander woord voor stelen.

De overheid wil het stelen omdat ze nood hebben aan inkomsten. Véél inkomsten.

U vertrouwt in Obama, U vertrouwt in Leterme, U vertrouwt in pensioensparen? Wees voorbereid op het ergste. Dit zijn uitzonderlijke tijden en de overheden zijn radeloos en zullen zich wenden tot onwaarschijnlijke maatregelen.

....
Dems Target Private Retirement Accounts
Democratic leaders in the U.S. House discuss confiscating 401(k)s, IRAs
By Karen McMahan
November 04, 2008

http://www.carolinajournal.com/exclusives/dems-target-private-retirement-accounts.html

Change has indeed come to America.

Amerika zal nooit meer hetzelfde zijn.

Een heruitgave van de Franse Revolutie wenkt.

No comments: