Thursday, July 23, 2009

Belgische huizenprijzen zakken voor het eerst in 26 jaar.

Volgens De Tijd:

Huisprijs zakt voor het eerst in 26 jaar

De zware recessie doet de Belgische woningprijzen voor het eerst in 26 jaar dalen, blijkt uit cijfers van vastgoedmakelaars en notarissen. De prijsdaling in de eerste zes maanden van 2009 was beperkt, maar ING België voorspelt voor het hele jaar een daling van 8 tot 10 procent. (tijd) - Tot voor kort was de Belgische vastgoedmarkt verrassend veerkrachtig. De woningprijzen bleven stijgen, hoewel sommige economen waarschuwden voor een sterke overwaardering. In 2008 stegen de woningprijzen nog met ruim 4 procent.

Maar 2009 zorgt voor een trendbreuk. In de eerste zes maanden daalden de prijzen van huizen en appartementen met respectievelijk 0,4 en 2,2 procent tegenover dezelfde periode van vorig jaar, zegt Alain Declercq van ERA, een netwerk van vastgoedmakelaars. De prijsindex van het makelaarsnetwerk Trevi daalde in het eerste kwartaal met 1,5 procent jaar op jaar en in het tweede kwartaal met 0,8 procent.

De terugval lijkt het grootst in het centrum van het land. De prijzen in Brussel en Waals-Brabant zakten met ruim 6 procent, zeggen de notarissen van de regio.
ING-economen Julien Manceaux en Philippe Ledent zijn niet verrast over de daling van de woningprijzen. Ze berekenden dat huizen in verhouding tot de lonen, rente en verstrekte woonkredieten de jongste 25 jaar nooit zo duur waren.

‘De vastgoedprijzen moeten met 16 procent dalen om de overwaardering weg te werken’, zeggen Manceaux en Ledent. ‘Door de economische crisis zal het grootste deel van de correctie, 8 tot 10 procentpunt, wellicht dit jaar plaatsvinden.’ 2009 is het eerste jaar sinds 1983 waarin België wordt geconfronteerd met een algemene daling van de woningprijzen.
Ledent is beduidend somberder dan begin dit jaar, toen hij een prijsdaling tussen 5 en 8 procent voorspelde. ‘De vooruitzichten voor de langetermijnrente en de economische groei zijn verslechterd en de studie van de notarissen wijst op een sterke prijsdaling.’ De federale overheid publiceert half augustus officiële cijfers over de vastgoedprijzen van het eerste halfjaar.

Er is ook een lichtpunt. ING, het studiebureau Stadim en ERA signaleren dat het aantal vastgoedtransacties in het tweede kwartaal duidelijk hoger lag dan in het eerste kwartaal en het vierde kwartaal van vorig jaar.
Wouter Vervenne
08:00 - 18/07/2009 Copyright © De Tijd



Wel...wel...wel

Wat nooit kon gebeuren (dixit 10 miljoen Belgen) is aan het gebeuren.

Smack my ass and call my Judy.

Nu iedere Belg en elke paardenkop een huis tussen de 100.000 en 300.000 euro gekocht heeft, is 'le moment suprême' aangebroken.

Ik wil de Belgen geen brood geven die hun huis aan te dure prijzen hebben gekocht. Doe ik het toch, dan ben ik stante pede bankroet.

"De prijsdaling is beperkt", wordt gezegd. Inderdaad. Zo begint het. Niet met een spectaculaire val. Maar de daling zal versnellen, net zoals de werkloosheid dat maand na maand doet.

De werkloosheid die de komende maanden en jaren heel hard zal toenemen, wordt het mes in de halsslagader van de Belgische huizenmarkt. Het bloed zal gutsen in de riolen. En het zal allemaal zo onverwacht zijn. "Het ging nog nooit zo goed meneer, en opeens veranderde alles".

Eén inkomen is nu vaak nodig om de hypothecaire lening van een overgewaardeerd huis af te betalen. In de jaren zeventig konden koppels nog leven van 1 inkomen. Nu zijn twee inkomens nodig. Dat is wat ik noem: verarming op grote schaal.

En we hebben het niet door.

Tientallen discussies heb ik de laatste jaren gehad over de Belgische huizenmarkt. 90% van de mensen geloofde me niet. Zelfs de grootste macro-economen van het land geloofden me niet dat hier een zware prijsdaling mogelijk is, wat het artikel wel beweert (misschien doelend op Itinera-econoom Ivan Van de Cloot maar die zag het veel te laat en veel te licht). Tientallen discussies tussen pot en pint met niet-economen. Iedereen extrapoleerde de decennialange stijging van het verleden in de toekomst.

Zelfs nu nog bekijken mensen me alsof ik een alien ben, als ik zeg dat huizenprijzen gaan dalen.

Zelfs onlangs nog vertelde iemand me dat het ergste voorbij was. Ik dacht dat hij me aan het uitlachen was. "Er is nog niets gebeurd", roep ik dan. Pi-nuts! Omdat de bankencrisis achter de rug lijkt, gaan huizenprijzen in België nu niet meer dalen? No way! Ten eerste is de bankencrisis niet achter de rug, verre van. En ten tweede, huizenprijzen gaan dalen. Big time. Long time.

Als iets 26 jaar gestegen is in waarde, en het keert, wel dan gaat het niet keren voor een paar maanden. Het is niet dat we binnen een paar maanden weer gaan beginnen stijgingen zien in de huizenprijzen en dat opnieuw 26 jaar lang. We gaan een daling zien (héél zeker in reële termen, na inflatie dus) en die daling kan makkelijk jaren duren.

De top van de col ligt achter ons. En wees maar zeker dat er in de afdaling vele huizenkopers van de laatste jaren Jens Voigt gewijs op de bek gaan. Hersentrauma dus voor vele huizenkopers.

Enkel God weet hoe lang die daling van de huizenprijzen kan duren. Ik ken mensen, uitzonderingen & zonderlingen, die met plannen rondlopen in de zin van 'Operatie villa 2011'. Daarmee wordt bedoeld dat ze in 2011 een villa zullen kopen met hetzelfde geld waar je nu een rijhuis voor hebt. Het jaartal kan misschien verkeerd zijn. Maar de redenering is dat niet.

Ikzelf opperde het plan "Kasteel 2013". En de lacherige reactie was dat dit plan enkel in Moldavië zou uitgevoerd kunnen worden. Ik denk dat ik in 2013 liever in Moldavië zit, dan in Brussel. Als komt wat ik verwacht, een mogelijke massale stadsvlucht richting het platteland als gevolg van de economische depressie die tot diep in het volgende decennium zal doorwoekeren.

Bovendien blijf ik ervan overtuigd dat men binnen enkele jaren slechts enkele goudmunten zal nodig hebben voor de aankoop van een modaal huis.

Wie niet gelooft dat huizenprijzen in België nog een zware daling tegemoet hebben, moet duidelijk beter zijn ogen openen. Nog nooit zag ik zoveel bordjes "te koop". Die zullen niet snel verdwijnen, integendeel. Het is allemaal nog maar begonnen. Vele mensen die hun loon zien verminderen of zelfs volledig verdwijnen, kunnen de eerste maanden nog met spaarcenten de leningen afbetalen. Vroeg of laat is ook die reserve op en dan komt onherroepelijk dat bordje: te koop. En dan zal men zo snel mogelijk het huis moeten verkopen om een persoonlijk faillissement te vermijden. Eénmaal de huizenmarkt dat doorheeft, dan zullen de prijzen wel ééns heel hard beginnen dalen. Dit staat allemaal ook in uw straat te wachten, in volle gang van 2010.

Gold bless.

4 comments:

wimmy said...

Hallo,

Persoonlijk zie ik het ook niet zo'n vaart lopen, zou ook nog wel eens een vastgoedtransactie overwegen, maar dan denk ik vaak aan je spreuk van een tijdje geleden:

' wie engelengeduld heeft en niet bankroet gaat, zal koning zijn'...

De toekomst brengt raad...

Mosje Schitzel said...

Ik doe met met dat Moldavisch plan voor 2013. Zitten er tenminste nog lekkere vrouwen dat kasteel ook!

Leonidas said...

@Wim: ofwel loopt het geen zo'n vaart en moet je nu zo'n huis kopen met de huidige lage rente. Ofwel loopt het wel zo'n vaart, maar moet je eerst nog wat geduld hebben voor de huizenmarkt in die vaart gaat.

@Mosje:Ik weet niet of joden Moldavisch erfgoed mogen bezitten. Staat daar iets van in de Dode Zee rollen??

Anonymous said...

Thanks for taking the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If attainable, as you gain expertise, would you mind updating your weblog with further data? It is extremely useful for me. fold over leather coach handbag| black and red coach boots| как появилась фамилия заглавнов| until her swifter thoughts replaced its impression with vague
http://s1.shard.jp/campmau/munich-misplaced-persons-camps.html Click Here