Tuesday, July 7, 2009

Goudrapport

2009-07-02 Erste Bank Special Report GOLD[1]



Dank u Erste Bank! Slechts weinig banken maken zulke lijvige rapporten over goud. Dit wil niet zeggen dat Erste Bank per se een goede bank is in mijn ogen. De bank zit ook zwaar in de problemen door de kredietcrisis. Erste Bank kreeg ondertussen ook al overheidssteun om de slechte leningen uit Oost-Europa in te dekken. Maar blijkbaar zijn er een paar mensen bij erste Bank die hard geloven in goud. Dit kan ik enkel toejuichen.
Dit rapport over goud is zo vers van de pers dat ik het zelf nog maar diagonaal heb doorlopen. De Oostenrijkse bank komt net zoals vorig jaar opnieuw met een uitgebreid rapport over goud. Er wordt allerhande materie in behandeld die belangrijk is voor de goudprijs en goudmijnaandelen. De gevolgen van de monetaire politiek van de centrale bank, aanbod & vraag van diverse aanbieders en afnemers, de goudstandaard, technische analyse, etc.
Er worden prachtige grafieken in weergegeven. Verschillende grafieken sprongen bij mij onmiddellijk in het oog. Op pagina 11 een grafiek van de prestatie van het goudmijnaandeel Homestake Mining tijdens de jaren 1930. Ik heb de grafiek al verschillende keren eerder gezien. Het blijft interessant want het bewijst dat er ook aandelen waren die tijdens de Depressie wisten te stijgen. Goudmijnaandelen dus. Ik ben ervan overtuigd dat goudmijnaandelen ook nu weer zullen stijgen in deze Depressie, ook al zal de Depressie er nu iets anders uit zien. Maar net zoals toen zullen niet alle goudmijnaandelen even goed presteren. Kiezen en diversifiëren is belangrijk.
Een andere in het oog springende grafiek vind je op pagina 47. Daar zie je de goudprijs sinds 2003 in dollars. Je ziet dat er zich de laatste bijna 2 jaar een omgekeerd hoofd-schouder patroon heeft gevormd. Een gewoon hoofd-schouder patroon duidt meestal op een daling in de toekomst. Maar hier hebben we een omgekeerd hoofd-schouder patroon waarbij een prijsstijging kan verwacht worden als de weerstand rond de zogenaamde neklijn (de magische grens van 1000 dollar) doorbroken wordt. De neklijn gaat doorbroken worden. Het bloed zal stromen in het monetaire systeem en het zal de goudprijs omhoog katapulteren. Deze grafiek lijkt duidelijk te maken dat het niet lang meer kan duren. Een nieuwe daling tot 700 dollar lijkt weinig waarschijnlijk, een kans die in het verleden ligt en weinigen hebben aangenomen om bij te kopen want de meerderheid dacht toen dat goud naar 600, 500 en 400 terug ging dalen.
Erste Bank concludeert dat de goudprijs naar 2300 dollar kan stijgen. Dat zal naar mijn mening zeker ook gebeuren... en dan mag slechts weinig fout lopen in het monetaire en financiële systeem, in het politieke wereldsysteem en op sociaal-maatschappelijke vlak. Ik denk dat er nog veel fout zal lopen. Mijn koersdoel voor goud ligt dus hoger. Voor zilver moet je rekenen dat zilver enorm omhoog zal spurten eenmaal goud naar nieuwe formidabele records gaat. De zilverprijs gaat dan net zoals op het einde van de jaren zeventig uit zijn krammen schieten waardoor de verhouding tussen goud en zilver 1 op 15 kan worden, terwijl nu nog 1 op 70. Namelijk, nu koop je met 1 ounce goud, 70 ounces zilver. Zilver blijft volgens mij hierdoor heel goedkoop ten opzichte van goud en nog meer ten opzichte van al de rest hier op aarde. Er komen nog interessante, mooie, zeer mooie tijden... voor goud en zilver.

2 comments:

wimmy said...

In welke tijdspanne zie je bijvoorbeeld goud aan 2500 à 3000usd staan en zilver aan 50 usd of ben ik te voorbarig met mijn doelstellingen?

Leonidas said...

Je gaat misschien denken dat ik zot/zat ben, maar ik heb enigszins twee getallen in gedachten:
9300 en 2017.
9300 is NIET het jaartal. :-)
Ik leg het verder nog wel uit, er is nog tijd :-)