Thursday, February 4, 2010

I ♥ Crash



Vandaag hoorde ik voor het eerst sinds zeer lang nog eens op het radionieuws van 7u dat de beurzen hard gedaald waren. De Portugese en Spaanse beurzen hebben klappen gekregen.

Zij volgen de Griekse beurzen naar de Hades.

Ik heb geen televisie meer maar het zou me niet verwonderen mocht Paul D'Hoore vandaag of morgen opnieuw in Terzake mogen opdraven om wat duiding te mogen geven.

Het gevoel in mij wordt sterker dat het slechts een kwestie van tijd is vooraleer ikzelf in prime-time de tijd krijg om de zaken uit de doeken te doen. Oh, wat zal het mooi worden als ik al die economen, professoren en politici zal kunnen uitkafferen. Ik zal op slag een fanpage en een haatpagina op facebook hebben. Op prime-time komen voornamelijk nog steeds zij die allemaal de onwetendheid in de hand werkten en naast de eerste crisis nu ook de tweede crisis niet zagen aankomen. Noem me een optimist, als het dat is wat ik ben, dan is het zo. Mijn ego kent een sterk negatieve correlatie met de beurzen.

Het is een lacher dat ook de goud- en zilverprijs crashen. Dat gebeurde voor een deel omdat de dollar steeg ten opzichte van de euro. Dit hield ik allemaal voor mogelijk. Een correctie van de euro als gevolg van de problemen van de eurolanden. Maar het is helemaal niet zo dat het inde VS beter is. De focus ligt nu enkel even helemaal op de EU. Het is wachten wanneer die focus verschuift. Voor mijn part mag goud crashen naar 200$ en zilver naar 2$. Wat zou ik me graag krom lopen met een paar kilo zilver op mijn rug. Lang leve de zilverhernia! Hoe lager, hoe meer je moet bijpompen. Je moet je spieren trainen.

"You gotta love these dips!" Je moet van deze correcties houden!

In de vorige post schreef ik dat beiden koopwaardig waren, en dat waren ze ook. Ik heb de laatste jaren echter genoeg meegemaakt om te weten dat alles mogelijk is. Namelijk ook, dat het nog steeds lager kan.

Niet enkel de manipulatie tiert welig. Zoals Jim Sinclair (de grootste goudtrader van de jaren '70) vandaag ook zegt, zij die goud nu verkopen zijn voornamelijk mensen die niet denken. Het zijn namelijk computers die verkopen, gebaseerd op algoritmes. Algoritmes, geprogrammeerd door wiskunde- fysica nerds die denken dat goud niet kan stijgen als de rest daalt.

Goud staat nu rond 1060 dollar. Dat is rond het niveau waarop India 200 ton goud van het IMF kocht. Daarom is dit opnieuw een belangrijk steunniveau. Je gaat mij niet horen zeggen dat het niet lager kan. Er zijn genoeg banken, zoals JP Morgan, die massaal gratis geld hebben gekregen en met dat gratis geld gaan ze zeker wat 'short' gaan op goud. Ze doen maar. Kan ik weer lager bijkopen. Wat een idioten. Zilver kan hier zijn bodem kennen, maar het kan evengoed compleet ineenstorten als JP Morgan met als zijn gratis geld de kleine zilvermarkt overrompelt. Het is niet dat ze fysiek zilver verkopen. Ze verkopen papieren zilver want ze hebben geen fysiek. Op een bepaald moment zal de wereld inzien dat de papieren goud- en zilvermarkt irrelevant zijn en compleet onbetrouwbaar. Dat zal de prijs van vandaag en morgen en gisteren belachelijk maken. We gaan door de duizendtallen in goud en minstens naar 100 dollar voor 1 ounce zilver.

Ik schreef in september 2008 een email naar de CFTC, de Amerikaanse toezichthouder van de grondstoffenbeurzen. En ik zei dat de manipulatie op de zilverbeurs door JP Morgan en co niet alleen een schandaal was, maar gewoon belachelijk en idioot. In mijn email had ik de CEO van JP Morgan in CC gezet. Jamie Dimon. Ik schreef dat ze van mijn part gerust nog door mogen doen met manipuleren. Dat ze het lang kunnen volhouden daar ben ik van overtuigd. Maar ik schreef dat ik decennia jonger ben dan hen. Daar zit hun zwakke punt. "Every dog has its day". Maar ik ben geen hond, want honden hebben een onderontwikkelde frontale kwab in de hersenen. Teveel mensen denken als dieren, daarom dat ze de crisis niet zagen aankomen. Ik ben geen hond, maar het zal me niet beletten om mijn dag naar me toe te trekken. Maar ik dwaal af..

Ik kreeg reactie van de CFTC, wat ik niet had verwacht. Van Jamie Dimon heb ik niets gehoord. :-) Maar mijn email stuurde ik de week voor Lehman Brothers failliet ging. De weken daarna kreeg Jamie Dimon doodsbedreigingen en dat werd onderzocht door de CIA. Wie weet heeft de CIA mijn gmail doorzocht. Wat kan het me schelen, de wereld zal tijdens de crisis al die oude zakken een stamp in de ballen geven, tranen, een mes over de halsslagader, en bloed.

Vandaag daalden de Europese beurzen, vooral die van de Zuid-Europese landen die volop in de kijker staan met hun begrotingstekorten. Goud daalde niet. Goud daalde, wat zeg ik, crashte pas toen de beurs van New York open ging. De computers met hun algoritmes beginnen voornamelijk te spelen wanneer NY opengaat. Ze doen maar. De idioten.

Ik nam winst op een zilvermijn twee maanden geleden. Net op de tussentijdse top van zilver, toen aan 19 dollar. Ik zit opnieuw klaar om erin te 'jumpen'. Ze doen maar.

Denken ze nu echt dat ze dit gaan halen? Dit is de nieuwe Depressie van de eenentwintigste eeuw. Er zit een monetaire crisis aan te komen die goed mogelijk zijn gelijke niet zal kennen in de voorbije 1000 jaar. Ik heb tijd, ik heb geduld. Maar de volatiliteit zegt me dat het allemaal geen decennia meer zal duren. De babyboomers zullen zwaar ontgoocheld worden de komende jaren.

2 comments:

Anonymous said...

Hallo neef!

Ik heb een aantal vragen ivm het beleggen in zilver. Ik heb momenteel een aantal turbo's op zilver, maar ben er niet echt super tevreden over, ik zit nogal op eieren met die stoploss. Daarmee, ik zou graag op een andere manier beleggen in zilver. Ik heb het niet voor zilvermijnen aangezien ik geen zin heb om mij in die bedrijven te verdiepen, en ik heb het ook niet zo voor fysiek zilver, aangezien je op een staaf nog eens 21% btw mag betalen. Maar wat blijft er dan nog over? Ik heb wat zitten kijken naar de ETF iShares Silver Trust, wat vind je hier van?
Of wat kan je eventueel zelf nog aanraden? Misschien een fonds met junior zilvermijnen of zo? Of andere afgeleide producten?

Proficiat met je blog trouwens, het is zeer goed geschreven, ik check om de paar dagen altijd of er iets nieuw bijgekomen is. Ik lees het enorm graag. Maar ik hoop echter van harte dat het allemaal nooit zo ver zal komen...

Alvast bedankt voor je antwoord,

Vele groeten,

Nicolas

Leonidas said...

Ha Nicolas!

Ja, zilver is tricky, zeer volatiel en dat is steeds pijnlijk bij dalingen zoals nu. Bij turbo's komt het allemaal nog harder aan, daarom dat fysiek zo interessant is. Je kan er niet 'uitgesmeten' worden.

Een andere manier in papierzilver beleggen? ishares Silver is een mogelijkheid en voorlopig valt dat goed mee. Sinds een tijd vertrouw ik die ETF wel minder. Het zilver dat fysiek wordt aangehouden (er is ook discussie of ze voldoende fysiek aanhouden) ligt in kluizen van oa. JP Morgan. En ik vertrouw JPM voor geen haar als de zilverprijs echt hard stijgt. ETF's kunnen een nadeel zijn als er een discrepantie ontstaat tussen de prijs van papierzilver en fysiek zilver. Dat zit er zeker aan te komen. Een betere optie is misschien de ETF van ZKB, Zuricher Kantonal Bank. Er bestaat meer duidelijkheid dat zij wél voldoende fysiek aanhouden. Maar een ETF blijft een entry op je computer.. een vordering op het echte ding...

Ik zou niet te veel inzitten met de 21% BTW. Je bent jong en je moet het op een lange termijn zien, tenzij je volgend jaar ergens een huis wil kopen? BTW schrikt alle mensen af, omdat ze daar zo allergisch voor zijn. Hoeveel mensen beleggen niet in pensioensparen omdat ze daar BTW terugkrijgen? Ze houden er geen rekening mee dat het onderliggende veel meer kan dalen. En dat is in 2008 ook gebeurd!

Maar als er er een echte muntencrisis komt, kan fysiek makkelijk 21% meer waard zijn dan papierzilver, wat de BTW uitwist. Het is ook goed om fysiekzilver te kopen als het net een correctie gehad heeft omdat de BTW in absolute termen dan ook lager uitvalt.

Als je echt geen BTW wil betalen kan je fysiek goud kopen hé. Goud is ook makkelijker want het neemt niet zoveel ruimte in beslag (om te transporteren). Hou daar ook rekening mee.

Bij fysiek zou ik ook rekening houden met gespreide aankopen, namelijk bijv. munten van verschillende landen. Kan zeker interessant zijn, wie weet wat de toekomst brengt, en waar we de komende jaren naartoe zullen trekken. Canadese Maple Leaf kan in jouw geval interessant zijn :-) en is een prachtige munt, Chinese panda is zeker ook aan te raden. De premies op goudmunten zijn momenteel ook zéér laag.

Zilvermijnen zijn dus ook volatiel maar in tegenstelling tot turbo's kan je niet door stop loss vliegen. De mijnen zijn interessant voor een deel van de portefeuille. Ik zou meer aandacht besteden aan fysiek. Ik heb ooit een een fonds gezien in junior zilvermijnen. Zou het moeten terug opzoeken.

Merci voor de complimenten. Ik hóóp ook dat het allemaal niet zo ver zal komen. Maar hoop is vaak ijdel. Je wil niet weten hoe vaak zo'n dingen je aan het denken zetten eenmaal je weet hoe bepaalde zaken draaien. Er is een gezegde: Hope for the best, prepare for the worst.

Heel veel groeten en hopelijk tot binnenkort nog eens!